| |
INNAN NI SÄTTER IGÅNG:
Se
till att lacken inte är varm och att ni inte placerar fordonet i direkt solljus. Tänk på att huven oftast är varmast men kontrollera även fälgar. Inga
medel får torka in i lacken, så ha noga uppsikt över de medel ni applicerar.
Det ni bör tänka på är att alla olika medel ni använder före tvätt är till
för att lösa upp smuts och grus. Använd duschflaska eller liknande för att applicera
medlen.
(ingen mekanisk kontakt såsom tvättsvamp är lämplig)
Utrusta er med lämplig skyddsutrustning
|

- Börja med att duscha
fälgar med lämpligt fälgrengöring. I vissa fall kan en fälgborste, svamp
komma väl till pass, kanske även en mjuk tandborste. (Tänk på att
fälgmedel ofta är syror och frätande. Läs instruktionerna
ifall skyddshandskar och glasögon bör användas)
- Om ni misstänker att
asfalt finns på lacken tar ni fram KALL AVF och duschar över dessa ytor.
(Håll dig om möjligt under list, undantag är bak-spegeln (bak på
fordonet) där det brukar finnas mycket asfalt) Kontrollera dörrgångar
ifall de skulle behöva en omgång.
- Kontrollera fronten
om insekter finns. Har ni insektssvamp så släng bort den (den repar
lacken svårt)! Använd istället ett lämpligt insektsmedel som ni duschar
över de små krypen (det löser upp dom och gör att ni senare enkelt kan
spola bort dom).
- Då var det tid för
avfettning. Det kan behövs för att göra vissa Kall avf vattenlöslig och
för att få trafikfilmen att lossna. Duscha över hela bilen (glöm inte
fälgar, dörrgångar och skärmkanter).
-
Kontrollera att smuts
och dyl. är upplöst.
-
Så var det då dags
att spola av fordonet. Börja nedifrån och gå upp för då släpper smutsen
lättare (använd rikligt med vatten). Nu finns inte mycket smuts och grus
kvar på lacken.
- Nu är det tid för
att blanda i ordning bilschampo i en hink med ljummet vatten.
-
Ta alltid en ny svamp och börja tvätta bilen uppifrån och jobba
er neråt. Undvik att trycka hårt eller att gnugga (tänk på att ju
hårdare ni trycker desto djupare blir ev. repor). Håll i svampen så ni
inte tappar den. Skulle olyckan ändå vara framme, ta då en ny svamp (att
försöka skölja ur gruset i hinken kan göra er besviken). Avsluta med att
tvätta dörrgångar och fälgar (obs! kontrollera att ni inte glömt någon
yta).
-
Så var
det då dags att spola av fordonet igen (skölj även försiktigt i
dörrgångarna).
-
Nu ska fordonet torkas. Då är det sämskskinnets tur. Börja uppifrån
och jobba er neråt
- I
dörrgångar
bör en frottétrasa eller liknande användas så det inte kommer något fett
på skinnet.
-
Om det är vintertid så smörj in dörrlister och dörrlås med lämpliga medel.
|
|